Ditanya orang kepada Rasulullah S.A.W,
“Wahai Rasulullah, si polan itu (perempuan) siang hari berpuasa, malam hari dia bangun kerana mengerjakan ibadah. Cuma dia ada sedikit cacat. Akhlaknya rosak iaitu dia menyakiti jirannya dengan lidahnya”.
Lantas dijawab oleh Rasulullah SAW,
“Tidak ada kebaikan lagi pada wanita itu bahkan dia adalah menjadi ahli neraka.”
Hadith
ini meriwayatkan perbualan seorang sahabat dengan Rasulullah dalam mana
sahabat itu tertanya kepada Rasulullah tentang seorang perempuan yang
dikenalinya. Perempuan itu amat kuat beribadah kerana pada siang harinya
dia berpuasa manakala di malam hari dia bangun bertahajjud.
Perempuan itu sudah boleh dikatakan ahli ‘abid kerana seseorang yang mampu berpuasa siang hari dan bangun bertahjud malam hari dia sudah boleh dikatakan ‘abid. Cuma dia belum tentu orang bertaqwa atau orang soleh boleh kita panggil ‘abid atau ahli ibadah saja. Dan perempuan yang diceritakan oleh sahabat itu kepada Rasulullah adalah seorang ‘abidah, kerana dia kuat berpuasa dan tahajjud malam. Tentulah selepas dia bertahajjjud dia juga membaca Al-Quran, berwirid, berzikir, berdoa dan sebagainya.
Perempuan itu sudah boleh dikatakan ahli ‘abid kerana seseorang yang mampu berpuasa siang hari dan bangun bertahjud malam hari dia sudah boleh dikatakan ‘abid. Cuma dia belum tentu orang bertaqwa atau orang soleh boleh kita panggil ‘abid atau ahli ibadah saja. Dan perempuan yang diceritakan oleh sahabat itu kepada Rasulullah adalah seorang ‘abidah, kerana dia kuat berpuasa dan tahajjud malam. Tentulah selepas dia bertahajjjud dia juga membaca Al-Quran, berwirid, berzikir, berdoa dan sebagainya.
Di
sini kita dapati sahabat tadi menceritakan perihal perempuan itu kepada
Rasulullah supaya Baginda dapat menilai bagaimana kedudukan wanita ini
iaitu sama ada dia boleh dianggap orang yang soleh atau tholeh, sama ada
dia boleh dianggap orang yang berbakti atau tidak berbakti dan sama ada
dia boleh dianggap orang yang baik atau tidak. Sebab itu sahabat itu
menceritakan tentang kuatnya dia berpuasa dan bertahajjud cuma dia ada
sedikit kecacatannya iaitu akhlaknya rosak. Itu pun bukan semua bentuk
akhlaknya yang cacat.
Di
antara akhlak-akhlak jahat yang banyak, dia hanya jahat dalam satu
perkara sahaja iaitu dia menyakiti jirannya dengan lidahnya. Mungkin dia
selalu mengumpat jirannya atau dia berkasar dengan jirannya atau boleh
jadi dia selalu membahasakan jirannya dengan lidahnya. Dalam hal inilah
sahabat bertanya kepada Rasulullah tentang bagaimana kedudukan wanita
itu. Dan ketika itu Rasulullah menjawab mengatakan bahawa, tidak ada
lagi kebaikan pada wanita itu bahkan dia adalah menjadi penghuni neraka.
Di
dalam riwayat hadith ini kita digambarkan mengenai seorang wanita yang
begitu kuat amal ibadahnya, cuma dia tidak berakhlak. Dan itu pun hanya
satu sahaja akhlaknya yang cacat iaitu lidahnya kasar yang mana selalu
menyakiti jirannya. Walaupun demikian, Rasulullah mengatakan yang amal
ibadahnya yang begitu banyak tidak ada harga lagi di sisi Allah S.W.T.
Dia dianggap tidak ada membuat kebaikan, bahkan dia adalah penghuni
neraka. Jadi hadith ini memberitahu kepada kita betapa seorang ahli
ibadah menjadi penghuni neraka kerana dia tidak berakhlak.
Mengapakah
seorang ahli ibadah boleh menjadi penghuni neraka kerana dia tidak
berakhlak? Kita sendiri pun tidak sanggup bertahajjud malam, manakala
puasa hari Isnin dan Khamis pun susah hendak dibuat. Sedangkan perempuan
itu kuat berpuasa dan bertahajjud. Cuma akhlaknya sahaja yang cacat.
Dan kerana itu dia menjadi ahli neraka. Dia telah menjadi ahli neraka
adalah kerana ibadahnya tidak berbuah. Seseorang yang melakukan ibadah
yang bermacam-macam bentuk sama ada yang berbentuk fardu ain mahupun
fardHu kifayah, sama ada yang berbentuk sunat muakkad atau ghairu
muakkad sama ada ibadah melalui puasa, sembahyang, membaca Al-Quran,
berdoa, berwirid, zikir dan lain-lainnya, semuanya adalah dengan tujuan
agar ibadah-ibadah itu dapat melahir atau membuahkan sifat taqwa dan
akhlak. Bererti bahawa sifat taqwa serta akhlak itu adalah buah daripada
ibadah yang seseorang itu lakukan. Sebab itulah semakin banyak
seseorang itu beribadah, semakin halus budi pekerti dan akhlaknya.
Dari
Abu hurairah r.a katanya rasulullah saw. Pernah bercerita “Pada suatu
ketika ada seorang lelaki sedang berjalan melalui sebuah jalan, lalu dia
merasa sangat kehausan. Kebetulan dia turun ke sumur itu untuk minum.
Setelah keluar dari sumur, dia melihat seekor anjing menjulurkan
lidahnya menjilat-jilat tanah kerana kehausan. Orang itu berkata dalam
hatinya, Alangkah hausnya anjing itu, seperti yang baru kualami” lalu
dia turun kembali ke sumur, dicedoknya air dengan sepatunya, dibawanya
ke atas dan diberi minumkannya kepada anjing itu. Maka Allah berterima
kasih kepada lelaki itu (diterimaNya amalnya), dan diampuniNya dosanya”
Para sahabat bertanya “Ya Rasulullah saw. Dapat pahalakah kami
menyayangi haiwan ini?” Jawab rasulullah saw “Menyayangi setiap makhluk
hidup(tumbuhan dan haiwan) berpahala (ada pahalanya),” Hadis Sahih
Muslim jilid 4 no hadis 2099Dari Abu Hurairah r.a katanya “Rasulullah
saw. Bercerita “Pada suatu ketika ada seekor anjing mengelilingi sebuah
sumur. Anjing itu hampir mati kehausan. Tiba-tiba dia terlihat oleh
seorang wanita pelacur bangsa bani Israil. Maka dibukanya sepatu
bootnya, kemudian dicedoknya air dengan sepatunya, lalu diberinya minum
anjing yang hampir mati itu . maka Allah swt mengampuni segala dosa
wanita itu (dengan asbab amalnya beri minum anjing itu)
Jadi,
kalau seseorang itu banyak beribadah tetapi akhlaknya masih jahat, maka
berertilah ibadahnya tidak berbuah. Ini juga menunjukkan bahawa
walaupun dia banyak beribadah, tetapi ibadahnya tidak diterima oleh
Allah S.W.T. Dan sebab itulah, walaupun dia banyak beribadah, dia tetap
menjadi penghuni neraka kerana ibadah-ibadahnya tidak ada nilai kebaikan
di sisi Allah S.W.T. Ibadah yang tidak menghasilkan buah ini samalah
seperti orang menanam pokok tetapi tidak berbuah. Banyak saja
pokok-pokok yang ditanam tetapi pokok-pokoknya tidak berbuah. Begitu
juga, kalau seseorang itu beribadah tetapi tidak juga lahir akhlak yang
baik, maka ibadahnya tidak berbuah. Dia tetap menjadi penghuni neraka.
Berdasarkan
hadith ini, kita sepatutnya ada sebab untuk berasa bimbang dengan diri
kita kerana adakah kita sudah beribadah sepertimana perempuan yang
diceritakan di dalam hadith itu iaitu kuat berpuasa, kuat tahajjud,
banyak baca Al-Quran, banyak wirid, zikir dan sebagainya. Sudahlah
ibadah kita tidak banyak, akhlak kita pun tidak baik. Sedangkan
perempuan yang banyak ibadah itu pun, kerana akhlaknya cacat sedikit
sahaja dia telah menjadi penghuni neraka, betapalah dengan kita ini.
Maka tentulah kita berada dalam keadaan, yang lebih teruk dari wanita
itu. Sebab itulah, maka hendaklah kita banyakkan ibadah dengan tujuan
mendapatkan akhlak yang baik. Janganlah kita hendak banyakkan ibadah
sahaja tetapi tidak menginginkan akhlak yang baik. Jadi kita
membanyakkan ibadah itu adalah dengan tujuan supaya kita dapat
menghalusi budi pekerti kita agar kita dapat memiliki akhlak yang baik
dengan sebanyak-banyaknya.
Rasulullah SAW bersabda,
Hadith yang kedua membawa maksud berikut:
Hadith ini menceritakan kepada kita bahawa setiap orang yang hendak menegakkan agama Islam itu, sama ada yang hendak ditegakkannya itu berbentuk fardhu ain mahupun yang berbentuk fardhu kifayah, yang berbentuk sunat muakkad mahupun yang berbentuk ghairi muakkad tujuannya adalah untuk dihadiahkan kepada Allah S.W.T. Ertinya, keseluruhan agama Islam yang ditegakkan itu walau di bidang mana sekalipun, semuanya adalah untuk dipersembahkan kepada Allah S.W.T. Dan Allah pula tidak akan menerima sesuatu hadiah yang tidak bersih dan yang tidak suci murai. Jadi hadiah yang hendak kita persembahkan kepada Allah itu mestilah yang bersih dan suci murni. Dalam ertikata yang lain, setiap bidang agama Islam yang kita amal dan yang kita buat itu sama ada di bidang fardu dan di bidang sunatnya, ia mestilah suci bersih. Tetapi di dalam hadith ini, kita diingatkan bahawa agama Islam yang kita tegakkan itu sebagai hadiah kita kepada Allah, ia tidak akan suci bersih kalau di dalam diri kita tidak ada dua perkara iaitu sifat pemurah dan akhlak yang baik. Jadi kalau seseorang itu ada memiliki sifat pemurah dan akhlak-akhlak yang baik, maka agama Islam yang didirikan dan dibangunkannya itu adalah suci murni. Dan manakala dia mempersembahkannya kepada Allah S.W.T., maka Allah akan menerimanya.
Daripada
sini, fahamlah kita bahawa agama Islam yang hendak kita jadikan hadiah
kepada Allah S.W.T. itu, akan menjadi kotor kalau kita memiliki sifat di
sebaliknya iaitu sifat bakhil dan akhlak yang jahat. Dengan adanya dua
sifat ini di dalam diri kita, agama Islam yang kita dirikan itu akan
menjadi suci dan murni. Oleh sebab itu, bagaimana kuat pun kita
beribadah iaitu mungkin kita boleh berpuasa dan bertahajjud malam,
mungkin baca Al-Quran kita kuat hingga boleh buat 10 juz satu hari,
wirid, zikir kita berpuluh-puluh ribu satu hari, doa kita berjela-jela
manakala selawat pula ribuan kita baca, semuanya itu masih belum bersih
di sisi Allah kalau kita ada sifat bakhil dan kalau akhlak kita masih
rosak. Maka dengan sebab itulah kita disuruh menghiasi agama yang kita
dirikan itu dengan sifat pemurah dan dengan akhlak yang baik. Apabila
kita dapat memiliki sifat pemurah dan akhlak yang baik itu, maka agama
yang kita dirikan akan menjadi suci dan bersih dan apabila kita
persembahkan agama yang suci bersih itu kepada Allah S.W.T., maka Allah
akan menerimanya.
Sehubungan
dengan ini, pepatah Arab ada berkata yang maksudnya: Bukanlah yang
dikatakan kecantikan pada diri seseorang itu pakaian yang menghiasi diri
tetapi yang dikatakan cantik dan indah itu ialah ilmu yang ada padanya
dan budi pekerti yang baik. Jadi ilmu yang sah di sisi Allah S.W.T. dan
akhlak yang baik yang ada pada diri kita, itulah yang dikatakan hiasan
pada diri kita. Itulah kecantikan yang ada pada diri kita dan itulah
bunga pada diri kita yang Allah memberikan perhatianNya dan yang juga
boleh menarik perhatian orang ramai. Bererti, dengannya, Allah pun suka
dan orang ramai pun suka. Sebaliknya, kalau pakaian kita saja yang
cantik dan indah tetapi akhlak kita tidak baik, tidak ada siapa yang
suka. Tetapi walaupun buruk mana pakaian kita, kalau akhlak kita baik,
orang tetap akan suka. Bukan saja orang suka, tetapi Allah juga akan
suka dan cinta. Sebab itulah akhlak itu dikatakan bunga diri yang mana
bunga itu adalah menjadi hiasan di tengah majlis, kerana sudah menjadi
fitrah semula jadi manusia, sukakan bunga. Semua orang gemar melihatnya
dan berasa tenang bila ada bunga di atas meja. Lebih-lebih lagilah
sukanya orang ramai kalau bunga itu berbau harum. Ia adalah merupakan
daya tarikan atau besi berani dalam diri seseorang hingga menyebabkan
orang tertarik padanya. Sebab itu, kalau daya tarikan sudah tidak ada
dalam diri seseorang kerana dia tidak memiliki akhlak yang baik, apa
saja yang dianjurkannya, orang ramai tidak akan tertarik dan tidak akan
menyertainya. Oleh yang demikianlah, kita disuruh menghiasi diri kita
atau agama yang kita bina itu dengan sifat pemurah dan dengan akhlak
yang baik. Dan apabila kita telah hiaskan agama kita, maka ia akan
menjadi suci bersih yang mana apabila kita persembahkannya kepada Allah,
lantas Allah akan menerimanya.
Di
sini ingin kita bahaskan sedikit tentang sifat pemurah yang disebutkan
di dalam hadith tadi. Mengapakah di dalam hadith itu sifat pemurah ini
dikhususkan sedangkan ia di dalam lingkungan akhlak yang baik, sifat
pemurah itu sendiri adalah termasuk di antaranya. Misalnya, pemaaf,
merendah diri, tidak sombong dan sebagainya adalah beberapa contoh
akhlak yang baik. Manakala di antaranya juga adalah sifat pemurah.
Tetapi mengapakah sifat pemurah dikhususkan di dalam hadith tadi iaitu
sebagai salah satu daripada dua perkara yang boleh mensucikan agama yang
kita dirikan. Sedangkan kalau disebut saja akhlak yang baik, pemurah
sudah terangkuman di dalamnya. Ini adalah kerana, di antara
akhlak-akhlak yang baik, sifat pemurah adalah yang paling menonjol.
Kalau seseorang itu ada memiliki sifat pemurah, sifat ini amat menonjol
dalam dirinya hingga sifat itu boleh menarik perhatian orang ramai yang
menyebabkan orang ramai kasih sayang kepadanya. Dari sifat pemurah di
dalam diri seseorang, ia boleh menimbulkan perpaduan dan menghilangkan
perasaan hasad dengki di kalangan fakir miskin. Mereka akan berasa
senang hati kalau adanya orang yang bersifat pemurah. Bererti sifat
pemurah ini boleh membantu dalam melahirkan kedamaian dan keamanan di
dalam masyarakat. Jadi kita dapati sifat ini cepat memberi kesan kepada
jiwa orang ramai. Sebab itulah di dalam hadith ini, sifat pemurah ini
dikhususkan sebutannya sedangkan ia adalah sudah termasuk di dalam lafaz
husnul khulk atau akhlak yang baik. Dan dengan demikian juga, kalau
kita rasa amat payah melahirkan akhlak-akhlak baik yang lain, cubalah
kita usahakan sifat pemurah ini.
Bila
kita ada sifat pemurah, Allah suka kepada kita dan orang ramai pun suka
kepada kita. Dan ia pula boleh menghindarkan timbulnya hasad dengki di
kalangan orang miskin kerana apabila orang- orang kaya sudah bersifat
pemurah, maka orang-orang fakir miskin akan tertarik kepadanya. Kerana
timbulnya hasad dengki di kalangan fakir miskin ialah orang-orang senang
tidak pemurah. Sudahlah tidak pemurah, mereka bersifat tamak pula. Maka
timbullah usaha hendak menganiaya dan hendak memusnahkan orang lain
hingga timbullah kekacauan di tengah masyarakat. Kalau masyarakat sudah
kacau-bilau dan huru-hara, bukan seorang saja yang susah, malah semua
orang akan susah termasuklah orang yang baik pun turut susah sama. Dan
sebab itulah sifat pemurah ini amat menonjol sekali di antara
bentuk-bentuk akhlak yang baik.
Selain
daripada itu, seorang yang memiliki sifat pemurah, secara automatik dia
memiliki sifat syukur kepada Allah. Ini adalah kerana orang yang
bersyukur kepada Allah itu menggunakan hartanya untuk Allah. Dan apabila
seseorang itu membuat kebaikan dengan melahirkan sifat pemurah, maka
tandanya orang itu bersyukur kepada Allah, disebabkan dia membelanjakan
harta dan kesenangannya di jalan Allah. Kerana apabila pemurah saja
seseorang itu, bererti dia juga memiliki sifat syukur kepada Allah
S.W.T. Dan sifat bersyukur kepada Allah S.W.T. Dan sifat bersyukur
kepada Allah adalah satu sifat yang baik yang mesti ada pada diri setiap
orang.
Kemudian hadith yang ketiga memberikan maksud berikut: Ditanya orang kepada Rasulullah,
“Mana satu orang mikminkah, ya Rasulullah yang iman mereka itu paling utama.”
Jawab Rasulullah,
“Ialah mereka yang paling baik akhlaknya.”
Hadith
ini meriwayatkan kisah seorang sahabat bertanya kepada Rasulullah.
Ertinya, bila sebuah hadith mengisahkan ‘orang’ bertanya kepada
Rasulullah, ‘orang’ yang dimaksudkan itu ialah sahabat. Tidak mungkin
orang di zaman kita atau orang di zaman tabi’in. Jadi bila kita baca
hadith yang mengatakan Rasulullah pernah ditanya orang, maksudnya, yang
bertanya itu ialah sahabat. Sahabat adalah orang yang beriman di zaman
Rasulullah dan bertemu dengan Rasulullah. Manakala tabi’in ialah orang
yang beriman yang bertemu dengan sahabat. Dan tabi’it tabi’in ialah
orang yang beriman yang bertemu dengan orang yang bertemu dengan
sahabat. Jadi, kita dapatlah memahami apa dia sahabat, tabi’in dan
tabi’it tabi’in. Kita ini sudah tidak dapat hendak dihitung berapa kali
tabi’it-tabi’it tabi’innya. Kita ini sudah di luar kira yang mana
kalaulah kita dapat beijumpa dengan Rasulullah di dalam mimpi sahaja pun
sudah memadai. Itu pun entah-entah kerana maklumlah, orang-orang
seperti kita ini, jiwanya terlalu kotor. Tak mungkin dapat bermimpi
Rasulullah walau sekali dalam seumur hidup. Jangan kan mimpikan
Rasulullah, mungkin hendak mimpikan hidung Rasulullah pun atau mata
Rasulullah pun, itu pun jauh sekali. Tidak pernah dapat kita alami.
Berhubung
dengan hadith ini, kita diriwayatkan Rasulullah ditanya orang. Dan
orang itu sudah maklum adalah sahabat. Sahabat itu bertanya kepada
Rasulullah tentang manakah orang mukmin yang paling utama imannya.
Rasulullah menyatakan bahawa itulah orang yang paling baik akhlaknya.
Jadi daripada hadith ini dapatlah kita fahamkan bahawa siapa-siapa
daripada orang mukmin yang paling baik akhlaknya, maka itulah orang
mukmin yang paling utama imannya. Walaupun seseorang itu membuat amal
ibadah yang fardhu-fardhu sahaja tetapi oleh kerana akhlaknya paling
baik, maka dia memiliki iman yang paling baik. Di sini kita dapati yang
walaupun seseorang itu hanya dapat membuat amal ibadah yang
fardhu-fardhunya sahaja tetapi dia dapat memiliki akhlak yang baik
hingga imannya menjadi yang paling utama.
Ini
menunjukkan bahawa ibadahnya itu telah berbuah kerana akhlak yang baik
itu adalah buah daripada ibadah. Walaupun dia hanya membuat ibadah yang
fardhu sahaja tetapi ia menghasilkan buah. Samalah seperti orang yang
menanam dua tiga batang pokok buah-buahan tetapi setiap musim ia
berbuah. Tentulah lebih baik daripada orang yang membuat estet rambutan
tetapi tidak berbuah. Walaupun dia mempunyai 1,000 ekar pokok rambutan,
namun kalau pokok itu tidak berbuah, maka tidaklah memberi apa-apa
faedah kepadanya. Biarlah orang yang hanya mempunyai sebatang atau dua
batang pokok sahaja tetapi setiap musim, iaberbuah. Jadi, walaupun dia
itu hanya memuat ibadah-ibadah yang fardhu sahaja tetapi oleh kerana
ibadahnya itu berbuah hingga dapat ia memiliki akhlak yang paling baik,
maka itu adalah lebih baik kalau dibandingkan dengan orang yang banyak
membuat ibadah sama ada yang fardhu mahupun yang sunat tetapi ibadahnya
tidak berbuah atau kalau pun berbuah hanya satu dua akhlak yang baik
saja dimilikinya. Maka orang yang paling baik akhlaknya itulah orang
yang paling sempurna imannya.
Dalam
soal ini kita dapati yang manusia ini ada mempunyai dua bentuk ibadah
kepada Allah S.W.T., iaitu ibadah yang berbentuk zahir dan ibadah yang
berbentuk batin. Ibadah zahir adalah seperti sembahyang, berpuasa,
berwirid, berzikir dan sebagainya. Manakala ibadah batin adalah yang
lahir dari jiwa seseorang seperti melahirkan akhlak yang baik dan
memiliki sifat pemurah. Di antara dua ibadah ini, ibadah batin lebih
utama daripada ibadah zahir tetapi untuk mendapatkan kesempurnaan iman,
kedua-dua ibadah itu mesti dilaksanakan. Ertinya, kita tidak boleh
melaksanakan yang satu dan meninggalkan yang lain. Cuma dari segi
nilaian di sisi Allah S.W.T., ibadah batin adalah lebih utama daripada
ibadah zahir. Dan orang yang memiliki akhlak yang baik bererti dia telah
memiliki ibadah batin. Sebab itu, orang yang dapat memiliki akhlak yang
baik walaupun ibadah zahirnya sederhana sahaja, orang itu dikatakan
memiliki iman yang utama. Orang ini pula adalah lebih baik daripada
orang lain yang banyak ibadah zahirnya tetapi tidak ada ibadah batin
kerana dia tidak memiliki akhlak yang baik.
Dalam hal ini, ada suatu keterangan hadith yang maksudnya:
“Allah SWT tidak melihat gambaran zahir kamu tetapi Allah melihat hati-hatimu.”
“Allah SWT tidak melihat gambaran zahir kamu tetapi Allah melihat hati-hatimu.”
Maksud
keterangan hadith ini ialah, sesungguhnya Allah tidak memandang ibadah
zahir yang kita lakukan seperti banyaknya sembahyang, puasa dan
sebagainya tetapi untuk menilai iman seseorang itu Allah memandang
kepada hati-hati manusia. Maksud hati di sini ialah ibadah batin yang
dilakukan oleh orang itu. Jadi hadith ini menunjukkan kepada kita bahawa
apabila Allah hendak menilai iman seseorang itu Allah tak pandang pada
sembahyangnya banyak walaupun disuruh sembahyang banyak Allah juga tidak
memandang kepada puasanya walaupun disuruh berpuasa dan Allah juga
tidak memandang kepada banyak membaca Al-Qurannya, doanya, wirid,
zikirnya dan lain-lain tetapi Allah lebih memandang ibadah yang ke
duanya iaitu ibadah hati. Kalau ibadah hati manusia itu rosak, Allah
tidak nilai lagi ibadah yang zahir itu. Kalau pun Allah nilai, itu
adalah setelah dia niasuk neraka lebih dahulu. Ertinya, Allah tidak akan
kecewakan juga ibadahnya itu tetapi setelah dia masuk neraka, barulah
dibalas. Inilah tafsir hadith yang disebutkan di atas.
Dalam
pada itu, ada orang yang mentafsirkan hadith itu dengan mengatakan
bahawa Allah tidak memandang kepada pakaian seseorang itu tetapi Allah
memandang pada hatinya. Mereka mentafsirkan maksud zahir itu sebagai
pakaian. Jadi, apabila seseorang itu mendedahkan aurat, dia nanti akan
berkata, “Allah tidak pandang yang zahir, Allah pandang hati seseorang
itu.” Baginya, seolah-olah walaupun dia mendedahkan aurat tetapi hatinya
baik dan tentunya Allah lebih menilai hatinya. Tetapi cuba kita
fikirkan sejenak, “Apakah orang yang telanjang atau yang hampir
telanjang itu baik hatinya?” Masakan baik, kerana kebaikan terletak pada
hati dan orang yang bertelanjang atau yang hampir telanjang itu adalah
disuruh oleh hatinya bukan hidung atau matanya. Jadi kalau hatinya yang
menyuruh dia mendedahkan aurat, apakah hati semacam itu dikatakan hati
yang baik? Jadi kalau hatinya menyuruh dia telanjang atau mendedahkan
aurat bererti hatinya juga telanjang. Sedangkan iman adalah di dalam
hati. Kalaulah hatinya telanjang, bererti imannya juga adalah telanjang
sama.
Oleh
yang demikian, di antara dua ibadah ini, Allah tidak terus menilai
ibadah yang zahir walaupun ia diperintahkan dan tidak boleh kita cuaikan
langsung, tetapi Allah menilai lagi ibadah batin, sama ada cacat atau
tidak. Kalau ia cacat, maka tidak ada harga lagi ibadah yang pertama
tadi tetapi kalau ibadah batinnya baik walaupun ibadah yang pertama itu
kurang iaitu dia hanya melaksanakan semua perintah-perintah yang wajib
saja, maka itu lebih besar nilainya di sisi Allah. Ini adalah kerana
orang yang baik ibadah batinnya adalah memiliki akhlak yang baik.
Bererti akhlak yang baik adalah daripada hati yang bersih dan daripada
iman yang kuat. Dan orang yang berakhlak baik, boleh memberi kesan yang
amat kuat kepada masyarakat iaitu dia boleh melahirkan ukhuwah yang
akhirnya boleh membawa kepada perpaduan. Manakala yang membawa kepada
kacau-bilau kehidupan di tengah masyarakat adalah berpunca daripada
akhlak yang rosak di kalangan anggota masyarakat. Mengumpat, memfitnah,
kata-mengata dan sebagainya, semuanya membawa kepada pergeseran di
tengah masyarakat. Kerana itu masyarakat boleh berpecah-belah.
Jadi,
akhlak yang baik sahaja yang boleh mencetuskan perpaduan dan apabila
masyarakat telah berpadu, maka mudahlah masyarakat berhadapan dengan
musuh-musuhnya. Dan apabila masyarakat Islam itu dapat berpadu, maka
dapat jugalah masyarakat Islam itu melahirkan tamadunnya sendiri serta
dapat pula membangunkan kemajuannya sendiri tanpa lagi bersandar dengan
kemajuan yang dibangunkan oleh orang kafir. Dengan demikian, umat Islam
akan menjadi hebat dan akan ditakuti oleh bangsa-bangsa lain. Ini
berlaku di zaman Rasulullah, di zaman sahabat-sahabat serta zaman
tabi’in. Orang-orang kafir amat gerun dan gentar terhadap umat Islam.
Betapalah
kalau umat Islam itu berjuang terhadap mereka. Tetapi di zaman ini,
orang-orang kafir tidak lagi gentar dan gerun kepada umat Islam. Malah
mereka lebih mentertawakan umat Islam. Ini adalah kerana umat Islam ini
tidak ada kehebatan lagi. Sebabnya umat Islam tidak hebat ialah kerana
umat Islam tidak berpadu dan tidak berpadunya umat Islam adalah kerana
umat Islam sudah tidak berakhlak. Banyak saja bilangan umat Islam di
zaman ini tetapi mereka sudah tidak berpadu lagi. Inilah yang dikatakan
oleh Rasulullah di dalam hadithnya yang bermaksud, di akhir zaman nanti
umat Islam ini bilangannya sahaja yang banyak tetapi mereka adalah
ibarat buih di atas air laut. Maknanya, kekuatan umat Islam ini hanya
seperti buih yang mana besarnya saja yang seperti gunung tetapi ranting
kayu saja yang jatuh, ia boleh pecah. Dan kalau sebuah kapal lalu
melanggarnya, habis berkecai. Ataupun juga, dikatakan banyaknya umat
Islam ini di akhir zaman adalah ibarat bumbungan pasir yang tinggi.
Timbunan pasirnya besar seperti gunung tetapi apabila turun sahaja
hujan, pasir yang banyak itu tadi habis dilarikan air hingga menjadi
paras bumi semula.
Hadith
ini menunjukkan bahawa Rasulullah dapat mengetahui tentang keadaan
umatnya di akhir zaman melalui mukasyafahnya yang mana umatnya itu
bilangan mereka sahaja yang ramai tetapi sudah tidak ada perpaduan lagi.
Tidak adanya perpaduan di kalangan umatnya adalah kerana mereka sudah
tidak berakhlak. Manakala orang yang tidak ada akhlak adalah orang yang
cintakan dunia dan orang yang takut mati. Bila cinta dunia ada di hati
mulalah manusia itu bersikap bakhil. Tidak adalah pemurah lagi di dalam
hatinya. Bakhil itu adalah akhlak yang tidak baik sedangkan pemurah itu
adakah akhlak yang baik.
Jadi,
apabila umat Islam itu berakhlak maka akan timbullah perpaduan dan
apabila timbul perpaduan dengan sendirinya umat Islam itu mempunyai
kehebatan. Dengan kehebatan yang ada itu, maka musuh akan berasa takut
kepada umat Islam. Ertinya, mereka tidak akan berani hendak
mempermain-mainkan umat Islam ini. Dengan sebab itulah akhlak yang baik
perlu kita miliki sesungguh-sungguhnya kerana akhlak yang baik ini akan
membersihkan agama kita dan akan menjadi bunga serta perhiasan diri
kepada diri kita. Dan apabila kita dapat memiliki akhlak yang baik ini,
Allah akan mencintai kita dan manusia juga akan suka kepada kita.
Untuk
mendapatkan akhlak yang mulia ini, kita mesti jadikan ia sebagai
matlamat kita di dalam kita melaksanakan ibadah kita kepada Allah S.W.T.
walau di bidang apa sekalipun. Untuk ini juga, hendaklah kita
laksanakan ibadah kita dengan tujuan ia akan menghasilkan buah. Biarlah
kita hanya melaksanakan ibadah yang fardhu-fardhu sahaja tetapi ibadah
kita itu dapat membuahkan akhlak yang baik daripada kita beribadah
banyak tetapi ibadah kita tidak berbuah. Namun, yang paling baik ialah
ibadah kita banyak, akhlak yang baik pun banyak terhasil darinya. Tetapi
kalau kita tidak dapat melaksanakan ibadah yang banyak, jadilah kalau
kita dapat membuat ibadah yang sederhana sahaja yang tidak meninggalkan
ibadah yang fardhu tetapi ibadah kita itu menghasilkan akhlak yang baik.
Jadi sebab itulah, kalau kita beribadah sedangkan ibadah kita tidak
membuahkan akhlak yang baik, ia tidak boleh memberi kesan kepada
kehidupan masyarakat. Umat Islam ini tidak akan berpadu dan akibatnya
umat Islam ini tidak akan kuat dan ia tidak akan dapat membantu
melahirkan keselamatan dan keamanan di tengah masyarakat. Hanya akhlak
yang baik yang dapat dimiliki oleh seseorang itu sahaja yang dapat
membantu melahirkan keamanan dan keselamatan di tengah masyarakat.
Ramai
orang yang beribadah takutkan Tuhan tidak ada di dalam hati. Cintakan
Tuhan apatah lagi. Seolah-olah ibadah itu tidak ada hubungan dengan
Tuhan. Ibadah sekadarkan hendak pahala dan fadhilat atau takut Neraka.
Kerana itulah ramai ahli ibadah melanggar syariat. Hidupnya tidak
berdisiplin, akhlak mereka rosak, mazmumah masih bermaharajalela, oleh
itu dipandang orang bukan Islam, Islam itu tidak indah. Apatah lagi
ahli-ahli ibadah itu bila diuji dengan kesusahan nampak tidak sabarnya.
Tawakalnya tidak ada,bakhil,tamak, pemarah terserlah dalam kehidupan
mereka. Kadang-kadang didalam perbualan nama tuhan kurang disebut. Yang
disebut ibadahnya dan kehidupannya. Syariat pun disebut hanya sekitar
ibadah sahaja. Bukan syariat didalam kehidupan yang lebih global dan
menyeluruh. Kerana itulah ahli-ahli ibadah orang tidak jatuh hati pada
mereka. Ibadah mereka tidak membawa mereka kepada sifat bertaqwa.
Golongan ini termasuk orang yang tertipu dengan ibadah mereka.
Ya
Allah, Jadikanlah ibadahku padaMu ibarat pohon yang subur dengannya
menghasilkan buah yang banyak. Itulah akhlak yang mulia. Ya Allah,
terimalah ibadah hambaMu, Ya Allah.
No comments:
Post a Comment