1. Tidak bertudung (menutup aurat).
Allah berfirman, yang ertinya: "Hai Nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mu'min:" Hendaklah mereka menjulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka ". Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, kerana itu mereka tidak diganggu. Dan Allah adalah Maha pengampun lagi Maha penyayang. "(QS. Al-Ahzab: 59).
Allah berfirman, yang ertinya: "Hai Nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mu'min:" Hendaklah mereka menjulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka ". Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, kerana itu mereka tidak diganggu. Dan Allah adalah Maha pengampun lagi Maha penyayang. "(QS. Al-Ahzab: 59).
Allah Ta'ala juga
berfirman, yang artinya: "Katakanlah kepada wanita yang beriman:"
Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah
mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari
padanya. "(QS. An Nuur: 24) .
2. Menyambung rambut / memakai sanggul.
Dari Asma 'binti Abi
Bakr, ada seorang perempuan yang menghadap Rasulullah shallallahu'
alaihi wa sallam lalu berkata, "Telah kunikahkan anak gadisku setelah
itu dia sakit sehingga semua rambut kepalanya gugur dan suaminya
memintaku segera mempertemukannya dengan anak gadisku, apakah aku boleh
menyambung rambut kepalanya . Rasulullah lantas melaknat perempuan yang
menyambung rambut dan perempuan yang meminta agar rambutnya disambung "(HR Bukhari no 5591 dan Muslim no 2122).
3. Mewarna / menggilap rambut dengan warna hitam.
Dari Ibnu 'Abbas
radhiyallahu' anhuma berkata, bahawa Rasulullah shallallahu 'alaihi wa
sallam bersabda, "Pada akhir zaman nanti akan muncul suatu kaum yang
menggilap dengan warna hitam seperti tembolok merpati. Mereka itu tidak
akan mencium bau syurga. "(HR. Abu Daud, An Nasa'i, Ibnu Hibban dalam
shahihnya, dan Al Hakim. Al Hakim mengatakan bahawa sanad hadis ini
sahih. Syaikh Al Albani dalam Shahih At Targhib wa At Tarhib mengatakan
bahawa hadis ini sahih).
Dari Jabir radhiyallahu 'anhu, dia berkata,
"Pada hari penaklukan Mekah, Abu Quhafah (ayah Abu Bakar) datang dalam
keadaan kepala dan janggutnya telah memutih (seperti kapas, ertinya
beliau telah beruban). Lalu Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam
bersabda, "Ubahlah uban ini dengan sesuatu, tetapi hindarilah warna
hitam." (HR. Muslim).
4. Mencabut uban.
Dari 'Amr bin Syu'aib, dari ayahnya, dari datuknya berkata bahawa Rasulullah shallallahu' alaihi wa sallam bersabda, "Janganlah
mencabut uban. Tidaklah seorang muslim yang beruban dalam Islam
walaupun sehelai, melainkan uban tersebut akan menjadi cahaya baginya
pada hari kiamat nanti. "(HR. Abu Daud dan An Nasa'i. Syaikh Al Albani dalam Al Jami 'Ash Shagir mengatakan bahawa hadis ini sahih).
5. Memakai bulu mata palsu.
Fatwa: "... Menurut
hemat saya, tidak boleh memasang bulu mata buatan (palsu) pada kedua
matanya, kerana hal tersebut sama dengan memasang rambut palsu, dan Nabi
Shallallahu 'Alaihi Wasallam melaknat wanita yang memasang dan yang
minta dipasangkan rambut palsu. Jika Nabi telah melarang menyambungkan
rambut dengan rambut lain (memasang rambut palsu) maka memasang bulu
mata pun tidak boleh.
Juga tidak boleh
memasang bulu mata palsu kerana alasan bulu mata yang asli tidak lentik
atau pendek. Sepatutnya seorang wanita muslimah menerima dengan penuh
kerelaan sesuatu yang telah ditakdirkan Allah dan tidak perlu melakukan
tipu daya atau memanipulasikan kecantikan, sehingga kelihatan kepada
sesuatu yang tidak dimilikinya, seperti mempunyai pakaian yang tidak
patut dipakai oleh seorang wanita muslimah ... "(Disampaikan oleh Syaikh
Abdullah Bin Abdurrahman al-Jibrin. Sumber: Fatwa-Fatwa Terkini jilid
3, hal.80-81 cet, Darul Haq, Jakarta.)
6. Bersolek/berhias.
Allah Azza wa Jalla
berfirman, yang ertinya: "Dan janganlah kalian (para wanita) bertabarruj
(keluar rumah dengan berhias dan bertingkah laku) seperti (kebiasaan)
wanita-wanita Jahiliyah yang dahulu" [al-Ahzaab: 33].
7. Merenggangkan / mengikir gigi.
Dari Ibn Mas'ud
radhiyallahu 'anhu, beliau mengatakan, Rasulullah shallallahu' alaihi wa
sallam melarang orang mencukur kening, mengkikir gigi, menyambung
rambut dan bertatu, kecuali kerana penyakit. (HR. Ahmad 3945 dan sanadnya dinilai kuat oleh Syuaib Al-Arnaut).
Dari ibn Mas'ud
radhiyallahu 'anhu, beliau mengatakan, "Semoga Allah melaknat orang yang
bertatu, yang minta ditato, yang mencabut kening, yang minta dikikis
kening, yang merenggangkan gigi, untuk memperindah penampilan, yang
mengubah ciptaan Allah. (HR. Bukhari 4886).
8. Membuat tatu.
Lihat kenyataan ke-7.
9. Memakai tudung yang tidak memenuhi syarat hijab.
Rasulullah shallallahu alaihi wasallam bahkan telah memperingatkan kita dalam sebuah hadis yang diriwayatkan dari Abu Hurairah:
"Ada dua golongan
penghuni Neraka yang belum pernah aku lihat sebelumnya, iaitu suatu kaum
yang membawa cambuk seperti ekor-ekor lembu betina yang mereka pakai
untuk mencambuk manusia; wanita-wanita yang berpakaian (tetapi)
telanjang, yang kalau berjalan berlenggak-lenggok menggoyang- goyangkan
kepalanya lagi durhaka (tidak ta'at), kepalanya seperti punuk-punuk unta
yang meliuk-liuk. Mereka tidak akan masuk Syurga dan tidak dapat
mencium bau wanginya, padahal bau wanginya itu sudah tercium dari jarak
sekian dan sekian. "(Hadits shahih. Riwayat Muslim (no. 2128) dan Ahmad (no. 8673).
10. Memakai rambut palsu.
Memakai rambut palsu
hukumnya haram, kerana termasuk al-'wasl' iaitu menyambung rambut yang
diharamkan. (Fatwa asy-Syaikh Ibnu Utsaimin rahimahullah). Seandainya
tidak dianggap al-'wasl', maka rambut palsu itu menampakkan rambut si
wanita lebih panjang daripada yang sebenarnya sehingga menyerupai
al-'wasl'. Padahal wanita yang melakukannya dilaknat sebagaimana
disebutkan oleh hadits: "Allah melaknat wanita yang menyambung rambutnya dan minta disambungkan rambutnya." (HR. al-Bukhari no. 5941, 5926 dan Muslim no. 5530). (Fatwa asy-Syaikh Ibnu Utsaimin rahimahullah).
Perbuatan al-'wasl' ini
diharamkan, sama saja jika si wanita melakukannya dengan izin suami atau
tidak, kerana perbuatan haram tidak berkaitan dengan izin dan redha.
11. Mencukur rambut menyerupai lelaki atau wanita kafir.
Potongan yang menyerupai
potongan lelaki maka hukumnya haram dan dosa besar, sebab Nabi
shallallahu 'alaihi wa sallam melarang kaum wanita yang menyerupai kaum
lelaki. Sebagaimana disebutkan dalam hadis, dari Ibn Abbas radliallahu
'anhuma, bahwa beliau berkata: "Rasulullah shallallahu' alaihi wa sallam melaknat kaum lelaki yang menyerupai wanita dan para wanita yang menyerupai lelaki." (Hr Bukhari)
Potongan yang menyerupai
potongan seperti wanita kafir, maka hukumnya juga haram, kerana tidak
boleh menyerupai orang-orang kafir. Sebagaimana disebutkan dalam hadis
dari Ibn Umar radliallahu 'anhuma bahwa Nabi shallallahu' alaihi wa
sallam bersabda:
"Siapa yang meniru-niru (kebiasaan) suatu kaum maka dia termasuk kaum tersebut" (Hr Abu Daud, dan dishahihkan al-Albani)
12. Mencukur / mencabut bulu kening.
Lihat kenyataan ke-7.
13. Memakai contact lens berwarna untuk berhias.
Syaikh Muhammad shalih
Al-Munajjid hafidzahullah berkata: "... kanta kenalan berwana untuk
perhiasan (untuk bergaya). Maka hukumnya sama dengan perhiasan, jika
digunakan untuk berhias bagi suaminya maka tidak mengapa. Jika digunakan
untuk yang lain maka hendaknya tidak menimbulkan fitnah. Dikehendaki
juga tidak menimbulkan bahaya (misalnya iritasi dan alergi pada mata,
pent) atau menimbulkan unsur penipuan dan kebohongan misalnya
menampakkan pada laki-laki yang akan melamar. Dan juga tidak ada unsur
mensia-siakan harta (israaf) kerana Allah melarangnya. "[Sumber:
http://islamqa.info/ar/ref/926]
14. Pembedahan plastik untuk kecantikan.
Syeikh Muhammad bin
Shalih Al-Utsaimin ditanya, "Bagaimana hukum melaksanakan pembedahan
kecantikan dan hukum mempelajari ilmu kecantikan?"
Jawapan beliau,
"pembedahan kecantikan (plastik) ini ada dua jenis. Pertama, Pembedahan
kecantikan untuk menghilangkan cacat akibat kemalangan atau yang
lainnya. Pembedahan seperti ini boleh dilakukan, kerana Nabi shallallahu
'alaihi wa sallam pernah memberikan keizinan kepada seorang lelaki yang
terpotong hidungnya dalam peperangan untuk membuat hidung palsu dari
emas. Kedua, pembedahan yang dilakukan bukan untuk menghilangkan cacat,
namun hanya untuk menambah kecantikan (supaya bertambah cantik).
Pembedahan ini hukumnya haram, tidak boleh dilakukan, kerana dalam
sebuah hadis (disebutkan), 'Rasulullah melaknat orang yang menyambung
rambut, orang yang minta disambung rambutnya, orang yang membuat tatu,
dan orang yang minta dibuatkan tatu.' (HR Bukhari). (Fatawa Al-Mar'ah Al-Muslimah, hlm. 478-479). Sumber: Majalah As-Sunnah, edisi 5, tahun IX, 1426 H/2005 M.
15. Memakai kawat gigi untuk kecantikan / tabarruj.
Syaikh Ibnu Utsaimin
pernah ditanya, "Apa hukumnya memperbaiki gigi?" Syaikh menjawab,
"Memperbaiki gigi ini dibahagikan kepada dua kategori:
Pertama, jika tujuannya
supaya bertambah cantik atu indah, maka ini hukumnya haram. Nabi
shalallahu 'alaihi wa sallam melaknat wanita yang menata giginya agar
kelihatan lebih indah yang merubah ciptaan Allah. Padahal seorang wanita
memerlukan hal yang demikian untuk estetika (keindahan), dengan
demikian seorang lelaki lebih layak dilarang daripada wanita.
Kedua, jika seseorang
memperbaikinya kerana ada kecacatan, tidak mengapa ia melakukannya.
Sesetengah orang ada suatu kecacatan pada giginya, mungkin pada gigi
serinya atau gigi yang lain. Cacat tersebut membuat orang merasa jijik
untuk melihatnya. Keadaan yang demikian ini dibenarkan. Hal ini
dikategorikan sebagai menghilangkan aib atau cacat bukan termasuk
menambah kecantikan. Dalilnya, Nabi shalallahu 'alaihi wa sallam
memerintahkan seorang lelaki yang hidungnya terpotong agar
menggantikannya dengan hidung palsu dari emas, yang demikian ini
termasuk menghilangkan cacat bukan bertujuan untuk mempercantik diri.
"Allahu a'lam. (Dijawab oleh Tim Redaksi Konsultasi Syariah).
Diterjemahkan dari sumber Abu Fahd Negara Tauhid
No comments:
Post a Comment