Barang siapa yang mahukan ketenangan didalam hatinya, serta lunak kepada amalan akhirat maka hendaklah dia banyak berzikir kepada Allah. Disini ditampilkan beberapa dalil-dalilnya. :
Berzikirlah Dalam Keadaan Berdiri, Duduk Dan Berbaring
Alhamdulillah, adapun berzikir itu ialah
salah satu rangkaian amalan utama yang tidak boleh diabaikan oleh
setiap orang Islam kerana ianya adalah bagi kesempumaan iman dan Islam.
Zikir menjadi santapan hati dan jiwa, khasnya penawar ketika resah gelisah.
Bukankah Allah telah berfirman:
Terjemahannya : “(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.” [Surah Ar-Ra ‘d: 28]
Kelebihan berzikir sebagaimana
disebut-sebut oleh Allah dalam AI-Qur’an dan disunatkan oleh Rasulullah
Shallallahu ‘alaihi was allam, di antaranya:
Allah menyeru kita supaya berzikir (mengingatNya) dengan sebanyak-banyaknya,
Allah menyeru kita supaya berzikir (mengingatNya) dengan sebanyak-banyaknya,
firman Allah:
Terjemahannya : “Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu). [Surah Al-Baqarah: 152]
Terjemahannya : “Wahai orang-orang yang beriman. (untuk bersyukur kepada Allah) ingatlah serta sebutlah nama Allah dengan ingatan serta sebutan yang sebanyak-banyaknya; Dan bertasbihlah kamu KepadaNya pada waktu pagi dan petang.”[Surah Al-‘Ahzab: 41-42]
Berzikirlah dalam semua keadaan dan tempat.
Firman Allah:
Terjemahannya : “Kemudian apabila kamu telah selesai mengerjakan sembahyang, maka hendaklah kamu menyebut dan mengingati Allah semasa kamu berdiri atau duduk, dan semasa kamu berbaring. Kemudian apabila kamu telah merasa tenteram (berada dalam keadaan aman) maka dirikanlah sembahyang itu (dengan sempurna sebagaimana biasa). Sesungguhnya sembahyang itu adalah satu ketetapan yang diwajibkan atas orang-orang yang beriman, yang tertentu waktunya. [Surah An-Nisa’: 103]
Orang-orang yang berakal sentiasa berzikir kepada Allah.
Firman Allah:
Terjemahannya : “Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal. (Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka.” [Surah Ali ‘Imran: 190-191]
Berzikir ialah ubat mententeramkan hati, melapangkan kesempitan dan duka nestapa, firman Allah:
Terjemahannya : "(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.” [Surah Ar-Ra ‘d: 28]
Terjemahannya : "(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.” [Surah Ar-Ra ‘d: 28]
Adapun kesan zikir, antaranya, mententeramkan jiwa, dan merasa redha terhadap Allah.
FirmanNya:
Terjemahannya : “Oleh itu, bersabarlah engkau (wahai Muhammad) akan apa yang mereka katakan, dan beribadatlah dengan memuji Tuhanmu sebelum matahari terbit dan sebelum terbenamnya; dan beribadatlah pada saat-saat dari waktu malam dan pada sebelah-sebelah siang; supaya engkau reda (dengan mendapat sebaik-baik balasan). [Surah Thaha: 130]
Terjemahannya : “Oleh itu, bersabarlah engkau (wahai Muhammad) akan apa yang mereka katakan, dan beribadatlah dengan memuji Tuhanmu sebelum matahari terbit dan sebelum terbenamnya; dan beribadatlah pada saat-saat dari waktu malam dan pada sebelah-sebelah siang; supaya engkau reda (dengan mendapat sebaik-baik balasan). [Surah Thaha: 130]
Bagi orang-orang yang berzikir, mereka akan beroleh ganjaran serta keampunan Allah.
Terjemahannya : “Sesungguhnya orang-orang lelaki yang Islam serta orang-orang perempuan yang Islam, dan orang-orang lelaki yang beriman serta orang-orang perempuan yang beriman, dan orang-orang lelaki yang taat serta orang-orang perempuan yang taat, dan orang-orang lelaki yang benar serta orang-orang perempuan yang benar, dan orang-orang lelaki yang sabar serta orang-orang perempuan yang sabar, dan orang-orang lelaki yang merendah diri (kepada Allah) serta orang-orang perempuan yang merendah diri (kepada Allah), dan orang-orang lelaki yang bersedekah serta orang-orang perempuan yang bersedekah, dan orang-orang lelaki yang berpuasa serta orang-orang perempuan yang berpuasa, dan orang-orang lelaki yang memelihara kehormatannya serta orang-orang perempuan yang memelihara kehormatannya, dan orang-orang lelaki yang menyebut nama Allah banyak-banyak serta orang-orang perempuan yang menyebut nama Allah banyak-banyak, Allah telah menyediakan bagi mereka semuanya keampunan dan pahala yang besar.” [surah Al-Ahzab: 35]
Sabda Nabi SAW yang bermaksud: “Tiada
pernah anak Adam mengamalkan suatu amalan yang lebih selamat baginya
daripada seksa Allah selain berzikir kepada Allah.” (Hadis riwayat Imam
Ahmad)
Maksudnya: Aku menurut sangkaan hambaKu.
Aku bersamanya ketika dia mengingatKu. Apabila dia mengingati Aku dalam
dirinya maka Aku akan mengingatnya dalam diriKu. Dan apabila dia
mengingat Aku dalam keramaian maka aku akan mengingatinya dalam
keramaian pula yang lebih baik daripada itu. Apabila dia mendekati aku
sejengkal maka Aku akan mendekatinya sehasta, apabila dia mendekati Aku
sehasta maka Aku akan mendekatinya sedepa. Dan apabila dia dating
kepadaKu dengan berjalan maka aku akan sambut dia dengan berlari-lari
kecil.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)
Zikir dan istiqfar adalah antara sebab yang membawa kepada kebahagiaan dan murah rezeki.
Sabda Rasulullah Shallahu alaihi
wassalam : Maksudnya: “ barangsiapa sentiasa memohon keampunan Allah
jadikan daripada setiap kesusahan (baginya) kelapangan dan daripada
setiap kesempitan (baginya) jalan keluar dan Allah beri rezeki kepadanya
daripada jalan yang tidak disangka-sangka.” (Hadis riwayat Ibnu Majah)
Zikir bererti menyebut Allah dengan
bertahlil (Laa ilaha illah) bertasbih (Subhanallah) , bertahmid
(Alhamdulillah) menyebut hauqalah (Lahaulawala khu watailabillah)
menyebut hasbalah (Hasbiyallah) dan membaca basmalah (ZBismillah
hirrohma nirrohim) membaca Al-Quran dan membaca doa-doa yang ma’tsur
iaitu membaca doa-doa yang warid yang diterima daripada Rasulullah
Shallallahu alaihi wassalam.
Bahkan zikir itu lebih luas, tiada
terbatas kepada apa yang disebutkan di atas. Mengerjakan segala rupa
ketaatan kepada Allah juga dipandang zikir. Majlis-majlis yang
membincangkan atau memperkatakan soal-soal agama , soal halal-haram dan
menceritakan kebesaran dan kehebatan Allah juga dianggap majlis zikir.
Pendeknya sesuatu amalan yang matlamatnya mengingati Allah, adalah
zikir.
Oleh kerana betapa pentingnya zikir dlam
kehidupan, maka ulama-ulama besar seperti Al-Imam Nawawi telah
mengumpul zikir-zikir yang warid daripada rasulullah shallallahu alaihi
wassalam dengan menyebutkan penggunaannya, berdasarkan tempat, masa dan
lain-lain sebagaimana yangtelah ditunjuk oleh Rasulullah Shallahu alaihi
wassalam. Dalam kitab Al-Adzkar Al-Imam An-NAwawi telah menyusun
fasal-fasal yang mengandungi zikir-zikir bagi keadaan-keadaan tertentu
dalam semua urusan kehidupan.
Begitu juga Al-Imam Al-Allamah As-Sayyid
Asy-Syarif Al-Muhaddith Muhammad bin Ali Khirir Al-Alawi Al-Husaini
At-Tarimi dalam Al-Wasa’il Ash Shafi’iyyah telah menyusun dan mengumpul
beberapa bayak zikir dan doa yang warid daripada Rasulullah Shallalahu
alaihi wassalam dengan susunan dan ambilan yang sangat cantik. Sila
lihat dan rujuk kedua-dua kitab tersebut.
Ini semua menjelaskan bahawa segala
ruang waktu itu adalah perlu diisi dengan zikir. Tanpa zikir, kerugian
sangatlah besar, sebagaimana perumpamaan Nabi Shallallahu alaihi
wassalam menyifatkan suatu kaum yang berkumpul kemudian bersurai dengan
tidak berzikir, adalah umpama bangkai keldai dan keadaan mereka itu
menyedihkan.
Sabda baginda daripada sahabat Abu
Hurairah Radhiallahu anhu : Maksudnya: “tidak ada suatu kaum yang
berdiri meninggalkan suatu majlis padahal mereka itu belum sempat
berzikir kepada Allah ta’ala di majlis itu melainkan mereka berdiri
(meninggalkannya) adalah (mereka) seperti bangkai keldai dan bagi mereka
itu kekecewaan.” (Hadis riwayat Abu Daud dan lain-lainnya dengan Isnad
shahih)
Maksudnya : ‘Barangsiapa yang duduk pada suatu tempat, sedang dia tiada berzikir kepada Allah pada tempat itu, adalah beginya kurang (kurang berkat) daripada Allah. Barangsiapa yang berbaring pada suatu tempat pembaringan, sedang dia tiada berzikir kepada Allah adanya, adalah baginya kurang (berkat) daripada Allah.” (Hadis riwayat Abu Daud)
Maksudnya: “tiada duduk suatu kaum pada suatu majlis, sedang mereka tidak berzikir kepada Allah dan tidak berselawat kepada Nabi, melainkan ke atas mereka kurang (berkat). Jika Allah menghendaki , mereka disiksa dan jika Dia menghendaki , mereka diberi pengampunan.” (Hadis riwayat Ath-tirmidzi , hadis Hassan)
Demikianlah Rasulullah Shallallahu alaihi wassalam menjelaskan kedudukan orang-orang yang tidak berzikir kepada Allah.
Hadis-hadis di atas menujukkan bahawa berzikir dengan cara berkumpulan mempunyai kelebihan. Hal ini telah ditegaskan lagi oleh Baginda Rasulullah alihi wassalam.
Maskudnya: “Al-Imam malik meriwayatkan daripada Abu Hurairah dan Abu Sa’id: “ tiada duduk suatu kaum berzikir kepada Allah Subhanahu wa taala melainkan para malaikat mengelilingi mereka, turun ketenangan ke atas mereka dan Allah mengingati mereka, siapa yang berada di sisiNya.” (Hadis riwayat Muslim dan Abu Daud)
Sabda baginda lagi :
Maksudnya: “Bersabda Rasulullah Shallallahu alaihi wassalam . “sesungguhnya aku duduk bersama-sama dengan suatu kaum yang berzikir kepada Allah selepas sembahyang Subuh hingga terbit matahari, adalah lebih aku sukai dari terbit matahari.”(Hadis riwayat Al-Baihaqi)
Berzikir itu tidak memilih waktu, berzikirlah terus, sama ada waktu berdiri, duduk dan baring, kerana
Allah berfirman :
Terjemahannya : “(Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka.” [surah Ali Imran: 191]
Terjemahannya : “(Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka.” [surah Ali Imran: 191]
Kalau kita memerhati dari sudut lain bahawa sembahyang itu adalah semulia-mulia ibadat kepada Allah, namun ada beberapa waktu atau saat tertentu yang dilarang melakukan sembahyang berbanding dengan berzikir, yang tidak ada batas waktu atau saat menjadi halangan.
Berzikir di waktu malam lebih afdhal
daripada berzikir di waktu siang kerana Allah telah mendahulukan
perkataan malam daripada siang.
Terjemahannya : “mereka bertasbih (beribadat) malam dan siang tidak berhenti-henti” [surah Al-Anbiya’ : 20]
Ibnu Hajar AI-Haitami ketika ditanya mana yang lebih afdhal; siang atau malam, AI-’Allamah itu menjawab:
“Malam lebih afdhal (utama) kerana malam waktu istirehat. Istirehat itu sifat daripada syurga, sementara siang pula waktu memenatkan, ianya sifat daripada neraka. Keutamaan malam kerana adanya Lailatul Qadar yang lebih baik daripada seribu bulan. Kelebihan yang demikian itu tidak didapati di waktu siang. Keutamaan lain lagi ialah kerana telah diturunkan satu surah AI-Qur’an yang dinamakan “Surah AI-Lail” (Surah Malam).
“Malam lebih afdhal (utama) kerana malam waktu istirehat. Istirehat itu sifat daripada syurga, sementara siang pula waktu memenatkan, ianya sifat daripada neraka. Keutamaan malam kerana adanya Lailatul Qadar yang lebih baik daripada seribu bulan. Kelebihan yang demikian itu tidak didapati di waktu siang. Keutamaan lain lagi ialah kerana telah diturunkan satu surah AI-Qur’an yang dinamakan “Surah AI-Lail” (Surah Malam).
Kelebihan yang lain lagi ialah sebutan
‘malam’ didahulukan daripada sebutan ‘siang’ pada kebanyakan ayat-ayat
AI-Qur’an. Malam-malam dalam sebulan mendahului siang-siangnya (dalam
sebulan). Dalam tiap-tiap malam ada suatu saat dimakbulkan doa, bahkan
dalam tiap-tiap saat di waktu malam (doa dimakbulkan). Tidak ada sesuatu
daripada waktu-waktu malam yang dimakruhkan sembahyang.
Di waktu malam diadakan sembahyang
Tahajjud, istighfar, kedua-duanya lebih utama daripada sembahyang dan
istighfar di waktu siang. Isra’ (Nabi Muhamamd Shallallahu ‘alaihi
wasallam) juga berlaku pada waktu malam. (AI-Fatawa AI-Haditsiyyah
185-186)
Kita bawakan perkara kelebihan malam dan
hubungannya dengan berzikir itu ialah untuk menjelaskan bahawa berzikir
pada waktu malam itu adalah sangat wajar dan baik, sama ada secara
bersendiri mahupun berkumpulan.
No comments:
Post a Comment