Rasulullah sallallahu alaihi wasallam menyebutkan tentang hari Jumaat kemudian beliau bersabda: "Di dalamnya terdapat waktu. Jika seorang muslim berdoa ketika itu, pasti diberikan apa yang dia minta." Lalu beliau mengisyaratkan dengan tangannya tentang pendeknya waktu tersebut. [HR. Bukhari 935, Muslim 852]
Menurut Ibnu Hajar Al-Asqalani dalam Fathul Bari, terdapat 4 pendapat yang kuat tentang waktu mustajabnya doa tersebut:
1. Ketika imam naik ke mimbar sehingga selesai solat Jumaat. Pendapat ini juga dipilih oleh Imam Muslim, An Nawawi, Al Qurthubi, Ibnul Arabi dan Al Baihaqi.
"Waktu tersebut adalah ketika imam naik ke mimbar sehingga selesai solat Jumaat" [HR. Muslim 853]
2. Waktu Asar sehingga terbenamnya matahari. Pendapat ini dipilih oleh At-Tirmidzi dan Ibnu Qayyim Al-Jauziyyah. Pendapat ini masyhur dikalangan para ulama.
"Dalam 12 jam hari Jumaat ada satu waktu, jika seorang muslim meminta sesuatu kepada Allah Azza Wa Jalla pasti akan dikabulkan. Carilah waktu itu setelah Asar" [HR. Abu Daud 1048. Al-Albani menyatakan sahih].
3. Waktu Asar, di akhir-akhir hari Jumaat. Pendapat ini berdasarkan oleh riwayat Abi Salamah. Ishaq bin Rahawaih, At-Thurthusi, Ibnul Zamlakani menguatkan pendapat ini.
4. Menggabungkan semua pendapat yang ada. Ibnu Abdil Barr berkata: "Dianjurkan untuk bersungguh-sungguh dalam berdoa pada dua waktu yang disebutkan". Dengan demikian seseorang akan lebih memperbanyak doanya di hari Jumaat tidak pada beberapa waktu tertentu saja. Pendapat ini dipilih oleh Imam Ahmad bin Hambal, Ibnu Abdil Barr. Pendapat ini juga dikuatkan oleh Ibnu Hajar sendiri.
1. Ketika imam naik ke mimbar sehingga selesai solat Jumaat. Pendapat ini juga dipilih oleh Imam Muslim, An Nawawi, Al Qurthubi, Ibnul Arabi dan Al Baihaqi.
"Waktu tersebut adalah ketika imam naik ke mimbar sehingga selesai solat Jumaat" [HR. Muslim 853]
2. Waktu Asar sehingga terbenamnya matahari. Pendapat ini dipilih oleh At-Tirmidzi dan Ibnu Qayyim Al-Jauziyyah. Pendapat ini masyhur dikalangan para ulama.
"Dalam 12 jam hari Jumaat ada satu waktu, jika seorang muslim meminta sesuatu kepada Allah Azza Wa Jalla pasti akan dikabulkan. Carilah waktu itu setelah Asar" [HR. Abu Daud 1048. Al-Albani menyatakan sahih].
3. Waktu Asar, di akhir-akhir hari Jumaat. Pendapat ini berdasarkan oleh riwayat Abi Salamah. Ishaq bin Rahawaih, At-Thurthusi, Ibnul Zamlakani menguatkan pendapat ini.
4. Menggabungkan semua pendapat yang ada. Ibnu Abdil Barr berkata: "Dianjurkan untuk bersungguh-sungguh dalam berdoa pada dua waktu yang disebutkan". Dengan demikian seseorang akan lebih memperbanyak doanya di hari Jumaat tidak pada beberapa waktu tertentu saja. Pendapat ini dipilih oleh Imam Ahmad bin Hambal, Ibnu Abdil Barr. Pendapat ini juga dikuatkan oleh Ibnu Hajar sendiri.
No comments:
Post a Comment