بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم
Segala
puji bagi Allah, Rabb sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan
mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang
istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.
Sahabat yang dirahmati Allah,
Soal
Jawab Agama Siri 104 adalah membicarakan persoalan bertaubat, berdoa
sambil menangis, hukum berubat dengan bomoh, kedudukan kanak-kanak kaum
musyrikin yang mati sebelum baligh dan pemilih pasangan perlu utamakan
agamanya.
801. Soalan : Apabila seseorang telah melakukan zina
dan dia telah menyesal di atas perbuatannya dahulu. Bagaimanakah
caranya jika dia hendak bertaubat kepada Allah SWT? Adakah taubatnya
diterima oleh Allah SWT?
Jawapan :
Apabila
seorang hamba Allah SWT telah melakukan dosa besar seperti berzina maka
jalan untuk membersihkan diri adalah dengan melakukan taubat nasuha
iaitu taubat yang sebenar-benar taubat. Terdapat enam syarat taubat itu
akan diterima oleh Allah SWT iaitu :
1. Ikhlas ingin bertaubat;
2. Tidak akan mengulangi perbuatan dosa itu lagi;
3. Menyesal atas perbuatan yang telah dilakukan;
4. Harus mempunyai tekad di dalam hati tidak akan melakukan dosa itu untuk selama-lamanya; dan
5. Dikerjakan sebelum ajal tiba.
6.
Perlu mencari suasana yg baik dan rakan-rakan yang soleh supaya
perbuatan dosa tersebut tidak di ulanginya lagi dan meninggalkan
rakan-rakan yang lama yang telah menjerumuskan dia kelembah maksiat.
Jika salah satu syarat tidak dipenuhi, maka taubat yang dilakukan itu tidak sempurna.
Firman
Allah SWT maksudnya: "Wahai orang-orang yang beriman! Bertaubatlah kamu
kepada Allah dengan 'Taubat Nasuha' (taubat yang sebenar),
mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu dan
memasukkan kamu ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa
sungai, pada hari Allah tidak akan menghinakan Nabi dan orang-orang yang
beriman bersama-sama dengannya; cahaya (iman dan amal soleh) mereka,
bergerak cepat di hadapan mereka dan di sebelah kanan mereka (semasa
mereka berjalan); mereka berkata (ketika orang-orang munafik meraba-raba
dalam gelap-gelita): "Wahai Tuhan kami! Sempurnakanlah bagi kami cahaya
kami, dan limpahkanlah keampunan kepada kami; sesungguhnya Engkau Maha
Kuasa atas tiap-tiap sesuatu".(Surah At-Tahrim ayat lapan (8)
Daripada
Anas bin Malik r.a katanya : "Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda
yang bermaksud: Allah telah berfirman : 'Wahai anak Adam! Sesungguhnya
sebagaimana kamu meminta dan berharap kepada-Ku, maka Aku akan
mengampuni segala dosa yang telah kamu lakukan dan Aku tidak
pedulikannya lagi.' 'Wahai anak Adam! Sekiranya dosamu setinggi langit,
kemudian kamu memohon ampun kepada-Ku, nescaya Aku mengampuni dosamu.'
'Wahai anak Adam! Jika kamu datang kepada-Ku dengan kesalahan sepadat
isi bumi. Kemudian kamu menemui Aku di akhirat dalam keadaan kamu tidak
menyengutukan-Ku dengan yang lain, nescaya Aku datang kepadamu dengan
keampunan sepenuh bumi pula'." (Hadis Riwayat Tarmizi)
Tentang
dorongan dan anjuran untuk bertaubat, al-Quran berbicara yang maksudnya :
"Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang taubat dan menyukai
orang-orang yang mensucikan diri." (Surah al- Baqarah ayat 222).
802.
Soalan : Airmata orang yang benar-benar bertakwa dan airmata orang
biasa ada bezanya bila mereka menangis dalam doa. Sejauh mana benarnya
ustaz. Kenapa berbeza? Apakah hikmah yang akan kita perolehi di akhirat
apabila kita berdoa dengan mengalirkan air mata?
Jawapan :
Nabi
S.A.W. bersabda yang maksudnya : "Tiap mata pasti akan menangis pada
hari kiamat, kecuali mata yang dipejamkan dari segala yang haram dan
mata yang berjaga malam dalam jihad fisabilillah dan mata yang
mentitiskan air mata walaupun sebesar kepala lalat kerana takutkan
Allah." (Hadis Riwayat Abu Naim)
Berdasarkan hadis di atas 3 mata
yang akan mendapat rahmat Allah S.W.T dihari akhirat yang mana ketika
itu ramai mata-mata yang menangis penyesalan :
1. Mata yang dipejamkan dari segala yang haram.
2. Mata yang berjaga malam dalam jihad fisabilillah.
3. Mata yang mentitiskan air mata walaupun sebesar kepala lalat kerana takutkan Allah.
Orang
mukmin yang bertakwa akan banyak menangis kerana hatinya lembut dan
cukup sensitif dan rasa takut kepada Allah. Dia rasa sedih mengenangkan
dosa-dosanya yang telah dia lakukan ketika orang sedang tidur atau
ketika dia berseorangan.Dari Saidina Khalid bin Al-Walid radiallahu’anhu
telah berkata : Telah datang seorang Arab desa kepada Rasulullah SAW.
yang mana dia menyatakan tujuannya : "Wahai Rasulullah! Sesungguhnya
kedatanganku ini adalah untuk bertanya kepada engkau mengenai apa yang
akan menyempurnakan diriku di dunia dan akhirat". Maka baginda SAW telah
berkata kepadanya : "Tanyalah apa yang engkau kehendak."
Dia berkata : "Siapa yang terselamat daripada dosa?"
Baginda
S.A.W menjawab : "Orang yang sentiasa mengalir air mata penyesalan,
mereka yang tunduk pada kehendakNya dan mereka yang ditimpa kesakitan."
Sabda
Rasulullah s.a.w maksudnya: “Tidak ada sesuatu yang paling disukai
Allah SWT selain daripada dua titisan dan dua kesan. Dua titisan itu
ialah titisan air mata yang keluar kerana takutkan Allah SWT dan titisan
darah yang tumpah di dalam perjuangan di jalan Allah. Manakala dua
kesan ialah kesan berjuang di jalan Allah SWT dan kesan kerana
menunaikan kefardhuan yang telah difardhukan oleh Allah.” (Hadis riwayat
at-Tirmidzi)
Tangisan dapat memadamkan api neraka. Rasulullah
S.A.W. bersabda maksudnya : "Tidaklah mata seseorang menitiskan air mata
kecuali Allah akan mengharamkan tubuhnya dari api neraka. Dan apabila
air matanya mengalir ke pipi maka wajahnya tidak akan terkotori oleh
debu kehinaan, apabila seorang daripada suatu kaum menangis, maka kaum
itu akan di rahmati. Tidaklah ada sesuatupun yang tak mempunyai kadar
dan balasan kecuali air mata. Sesungguhnya air mata dapat memadamkan
lautan api neraka."
Rasulullah S.A.W. bersabda yang bermaksud :
"Bahawa tidak akan masuk neraka orang yang menangis kerana takut kepada Allah sehingga ada air susu kembali ke tempat asalnya."
Di
dalam kitab Daqa'iqul Akhbar menerangkan bahawa akan didatangkan
seseorang hamba pada hari kiamat nanti, dan sangat beratlah timbangan
kejahatannya dan telah diperintahkan untuk dimasukkan ke dalam neraka,
maka salah satu daripada rambut-rambut matanya pun berkata : "Wahai
Tuhanku ! Rasul Engkau Nabi Muhammad S.A.W. pernah bersabda : 'Sesiapa
yang menangis kerana takut kepada Allah , maka Allah mengharamkan
matanya itu ke neraka', dan sesungguhnya aku menangis kerana amat takut
kepada-Mu."
Akhirnya Allah S.W.T. mengampuni hamba itu dan
menyelamatkannya dari api neraka, dengan berkata sehelai rambut yang
pernah menangis kerana takut kepada Allah S.W.T. Malaikat Jibrail a.s.
mengumumkan : "Telah selamat Fulan bin Fulan sebab sehelai rambut"
803.
Soalan : Apakah hukum seseorang berubat melalui bomoh dengan
menggunakan jampi-serapah, tangkai dan ilmu sihir (ilmu hitam)?
Jawapan :
Hukum
berubat melalui bomoh yang mengamalkan ilmu sihir adalah haram.
Rasulullah SAW melarang umatnya berjumpa bomoh untuk mengubati penyakit
yang dihadapi terutama apabila bomoh tersebut melakukan amalan-amalan
syirik. Sabda Nabi SAW bermaksud: “Barangsiapa datang kepada tukang
tenung (bomoh), kemudian dia membenarkan perkataannya, maka
sembahyangnya tidak diterima oleh Allah selama 40 hari.”(Hadis Riwayat
Muslim).
Secara umumnya, jampi-jampian adalah syirik berdasarkan
sabda Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam: "Sesungguhnya
jampi-jampian, tangkal dan permainan sihir adalah syirik. (Hadis Shahih
Sunan Ibn Majah, no: 3530)
Marilah kita membaca keseluruhan hadis ini, di dalamnya ada beberapa pengajaran yang menarik.
Zainab
(isteri kepada Abdullah ibn Mas’ud, seorang sahabat Nabi yang berilmu)
menceritakan: Seorang wanita tua menemui kami hendak menjampi (kami)
dari penyakit demam. Kami memiliki kerusi (bangku) yang panjang kakinya
(dan wanita tua itu menjampiku sambil aku duduk atau baring di
atasnya).
Lazimnya apabila Abdullah hendak masuk (ke dalam
rumah) maka dia akan (terlebih dahulu) berdehem dan bersuara (yakni
memberi salam). Satu hari dia masuk dan ketika wanita tua itu mendengar
suaranya, maka dia bersembunyi. Kemudian Abdullah datang dan duduk di
sampingku serta membelaiku. Ternyata dia menyentuh suatu jahitan benang,
maka dia bertanya: “Apa ini?” Aku menjawab: “Tangkal yang di dalamnya
terdapat jampi-jampiku untuk mengubati penyakit demam.”
Abdullah
lalu menariknya dengan keras, memutuskannya dan membuangnya seraya
berkata: “Sungguh keluarga Abdullah tidak memerlukan lagi serba
mencukupi daripada amalan syirik. Saya mendengar Rasulullah Sallallahu
'Alaihi Wasallam bersabda, "Sesungguhnya jampi-jampian, tangkal dan
permainan sihir adalah syirik.”
Aku (Zainab) seterusnya berkata:
“Pada satu hari aku keluar lalu seorang lelaki memandangku sehingga
mataku selalu berair. Jika mataku di jampi maka air mata akan berhenti,
namun jika tidak di jampi maka ia akan selalu berair.”
Abdullah
berkata: “Itu adalah (tipu daya) syaitan, jika kamu mentaati syaitan
(dengan mengamalkan jampi-jampian) maka syaitan akan meninggalkanmu
(yakni tidak lagi mengganggu dengan mata yang berair). Akan tetapi jika
kamu mengingkari syaitan (dengan mengingkari jampi-jampian) maka ia akan
menusuk matamu dengan jari-jarinya (sehingga selalu berair. Demikianlah
tipu daya syaitan agar kamu sentiasa mengamalkan jampi-jampian).
Sekiranya
kamu melakukan apa yang pernah dilakukan oleh Rasulullah Sallallahu
'Alaihi Wasallam maka itu tentu lebih baik bagimu dan lebih layak
mendapatkan kesembuhan. Iaitu kamu membasuh kedua matamu dengan air
sambil membaca doa:
"Hilangkanlah (penyakit ini), wahai Rabb
manusia. Sembuhkanlah kerana Engkaulah Maha Penyembuh. Tidak ada
kesembuhan melainkan kesembuhan-Mu, kesembuhan yang tidak meninggalkan
sebarang kesan sampingan.” (Hadis Shahih Sunan Ibn Majah, no: 3521/3530)
Perhatikan
bagaimana kelembutan Abdullah ibn Mas’ud sebagai seorang suami yang
apabila balik ke rumah, akan duduk bersama isterinya dan
membelai-belainya. Akan tetapi apabila mendapati isterinya melakukan
satu amalan syirik, beliau serta merta bertegas dan memusnahkannya.
Tidak ada kelapangan atau toleransi dalam urusan tauhid dan syirik.
Abdullah kemudian menerangkan hukum jampi-jampian, tangkal dan syirik
berdasarkan tunjuk ajar Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam.
Zainab
cuba membela dirinya dengan menerangkan bahawa jampi-jampian itu
sebenarnya ada memberi manfaat. Pembelaan Zainab menunjukkan dalam
Islam, suami dan isteri boleh berbicara dan bertukar-tukar pandangan.
Abdullah membetulkan bahawa semua itu sebenarnya hanyalah tipu daya
syaitan. Kemudian Abdullah mengajar doa kesembuhan yang diajarkan oleh
Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam.
804. Soalan : Ustaz saya ingin bertanya : Bagaimana kedudukan kanak-kanak kaum musyrikin yang meninggal dunia sebelum baligh?
Jawapan :
Dalam
sebuah hadis yang panjang, Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam
menerangkan kepada para sahabat mimpi yang baginda alami di mana dua
orang malaikat membawanya melalui pelbagai suasana dan keadaan manusia.
Salah satu suasana tersebut ialah sebuah taman yang amat indah (syurga),
di dalamnya terdapat Nabi Ibrahim ‘alaihis salam yang dikelilingi oleh
sangat ramai kanak-kanak yang meninggal dunia dalam keadaan fitrah
(Islam).
Lalu salah seorang daripada para sahabat bertanya:
“Wahai Rasulullah, bagaimana kanak-kanak kaum musyrikin?” Rasulullah
menjawab: “Dan juga kanak-kanak kaum musyrikin (berada dalam taman
tersebut bersama Nabi Ibrahim).” [Ringkasan hadis yang panjang, Shahih
al-Bukhari, no: 6525/7047]
Berdasarkan hadis sahih di atas, jelas
bahawa kanak-kanak kaum musyrikin (bukan Islam) yang meninggal dunia
sebelum baligh akan dimasukkan ke dalam syurga bersama kanak-kanak kaum
muslimin. Ini kerana kanak-kanak yang belum baligh tidak menanggung
apa-apa tanggungjawab agama, maka mereka dikecualikan daripada sebarang
dosa atau azab neraka. Demikianlah salah satu daripada sekian banyak
kemurahan Allah Subhanahu WaTa'ala yang Maha Pengasih lagi Maha
Penyayang kepada para hamba-Nya.
805. Soalan : Dalam rangka
memilih calon pasangan hidup, adakah Islam hanya menekankan faktor
agama? Bagaimana dengan faktor kecantikan dan paras rupa?
Jawapan:
Faktor
kecantikan dan paras rupa memang turut ditekankan oleh Islam. Ini
terbukti melalui beberapa hadis di mana Rasulullah SAW menyuruh
seseorang itu melihat terlebih dahulu perempuan yang akan dilamarnya,
sama ada menepati citarasa hatinya atau tidak. Salah satu hadis yang
dimaksudkan ialah: “Apabila salah seorang dari kalian melamar wanita,
maka selagi dia boleh melihat apa yang dapat mendorongnya untuk
menikahinya, maka lakukanlah ia.” (Hadis Shahih Sunan Abu Daud, no:
2082)
Hanya, faktor agama adalah lebih utama kerana seseorang
yang memiliki ilmu dan penghayatan agama yang baik, ia akan terserlah
melalui akhlak dan pembawaan dirinya. Inilah akhirnya yang akan membawa
kecantikan yang sejati.
Betapa banyak orang yang wajahnya cantik
tetapi akhlak serta pembawaan dirinya amat tidak cantik. Betapa banyak
orang yang wajahnya cantik pada saat muda, tetapi mulai pudar dengan
bertambahnya umur. Berbeza dengan orang yang memiliki akhlak dan
pembawaan diri yang baik, ia menghiasi dan terus menghiasi tuan punya
diri tanpa mengenal warna kulit dan peredaran umur.
Kesimpulannya,
faktor agama dan kecantikan memang diberi perhatian oleh Islam. Namun
faktor agama terletak di atas faktor kecantikan.
No comments:
Post a Comment