Dalam
Islam, kata-kata kotor, makian serta ucapan menghina merupakan satu
perkara yang sangat tercela dan dilarang. Sesungguhnya segala sumber
kata-kata kotor itu timbul daripada watak yang rendah dan jiwa yang
hina.
Drp Abu Hurairah r.a.,Nabi SAW bersabda:
Mencarut adalah sejenis sikap kasar.Manakala sikap kasar balasannya ialah neraka
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Mencarut adalah sejenis sikap kasar.Manakala sikap kasar balasannya ialah neraka
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:
“Jauhilah
olehmu semua kata-kata kotor sebab Allah tidak suka kepada kata kotor
atau yang menyebabkan timbulnya kata kotor daripada orang lain.”
Dalam hadis lain, Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:
“Seorang mukmin bukanlah tukang mencela, tukang melaknat orang, tukang berkata kotor dan berkata rendah.”
“Syurga itu diharamkan bagi setiap orang yang berkata kotor untuk memasukinya.”
Seharusnya
kita perlu mencontohi perilaku Rasulullah s.a.w yang selama ini
hidupnya tidak pernah melontar kata-kata yang menyakitkan pendengaran
atau melukai perasaan orang lain.
Berkata Anas bin Malik r.a:
“Tidak
pernah Rasulullah saw melakukan perbuatan keji, tidak pula kotor lidah
(suka mengutuk) dan tidak pula mancaci maki. Ketika seseorang mencela
Baginda orang yang kotor (berdebu) kerana banyak (sujud), Baginda hanya
mengatakan “apa yang dia miliki.”
Rasulullah
s.a.w adalah seorang yang benar-benar memelihara lisannya. Sekalipun
terhadap orang-orang kafir yang menentang dakwahnya. Baginda tidak mudah
mengeluarkan kata-kata laknat atau menyakitkan hati.
Abu
Hurairah berkata bahawa ia menemui seorang lelaki yang ketagihan minum
arak. Lalu dihadapkan lelaki itu kepada Nabi s.a.w agar dihukum. Di
antara para sahabatnya ada mengatakan: “Saya memukul dengan tangan”,
“saya memukul dengan kasut” dan “saya memukul dengan baju.”
Ketika
lelaki itu berpaling (ke arah sahabat) seorang sahabat menyatakan
semoga Allah s.w.t menghinamu! Maka bersabdalah Rasulullah s.a.w yang
bermaksud:
“Janganlah kamu meminta bantuan syaitan dalam menghadapinya.”
Daripada Abu Darda r.a, katanya, Rasulullah saw bersabda yang bermaksud:
“Aku
memohon kepada Rasulullah s.a.w: Wahai Rasulullah, doakanlah
(kecelakaan) bagi orang-orang musyrik. Rasulullah menjawab: Sesungguhnya
aku diutus bukan untuk melaknat (mengutuk), tetapi aku diutus untuk
memberi rahmat.”
Begitulah
Rasulullah s.a.w dengan akhlaknya yang luhur telah memberikan contoh
kepada umatnya agar selalu menghindari bertindak melulu dan selalu sabar
dalam menghadapi setiap permasalahan.
Dalam
konteks ini, jelas sekali sikap berlebih-lebihan dalam beragama yang
menjadi pegangan sesetengah orang bukanlah dari ajaran Islam. Ini kerana
Islam lebih mendahulukan sikap pertengahan pada setiap aspek kehidupan
mereka. Bukan sekadar itu sahaja, bahkan Islam mengingatkan setiap
umatnya agar tidak terjerumus pada dua kesesatan iaitu berlebih-lebihan
atau sikap lalai.
Firman Allah s.w.t yang bermaksud:
“Tunjukilah
kami jalan yang lurus (iaitu) jalan orang-orang yang telah Engkau
anugerahkan nikmat kepada mereka dan bukan jalan mereka yang dimurkai
dan bukan pula jalan mereka yang sesat.”(al-Fatihah: 6-7)
Di
dalam masyarakat Islam tidak ada tempat dalam kehidupan kaum Muslimin
untuk meremehkan nilai-nilai luhur yang dijunjung oleh Islam. Masyarakat
Islam ialah yang menjunjung tegaknya nilai-nilai moral dan kemanusiaan
yang luhur dalam kehidupan umat manusia.
Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:
“Tahukah kamu siapa yang disebut orang bankrap itu.”
Para sahabat menjawab: “Orang yang tiada lagi mempunyai wang dan harta.” Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:
“Orang
yang bankrap adalah yang datang pada hari kiamat amalan solat, puasa
dan zakat, tetapi bersamaan itu juga ia telah mencaci maki, menuduh,
memakan harta tidak halal, mengalirkan darah (tanpa hak) dan memukul ini
dan itu. Maka amalan baiknya dilimpahkan kepada orang yang berhak
menerimanya (yang ia caci) dan jika amalan baiknya habis pada hal belum
dapat menutup kesalahannya maka kesalahan (orang yang dicaci itu)
dilimpahkan kepadanya, kemudian ia ditempatkan ke dalam neraka.”
Sudah
sepatutnya seorang muslim itu memelihara lisan atau lidahnya daripada
mancaci maki, walaupun dengan alasan yang kuat. Lebih utama memadamkan
api kemarahan itu agar tidak terjadi permusuhan yang menyeret kepada
perbuatan dosa.
Daripada Ali bin Abi Talib r.a, Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:
“Yang berbuat keji dan menyiarkan kekejiaan itu berada dalam keadaan sama-sama berdosa.”
Firman Allah yang bermaksud:
“Kecelakaan besarlah bagi tiap-tiap pencaci dan pengkeji.” (al-Humazah:1)
Dalam
ayat ini, Allah s.w.t mengutuk perbuatan jahat, iaitu menyebarkan
fitnah, bercakap ataupun mengisyaratkan perkara yang jahat terhadap
orang-orang lelaki atau perempuan dengan kata-kata ataupun secara
isyarat, atau perangai, atau secara mengajuk-ajuk, ataupun sindiran atau
caci maki.
“Sesungguhnya
Allah s.w.t itu pemalu, penutup (cela), menyukai malu dan tertutup,
maka apabila salah seorang kamu mandi maka hendaklah ia ditutup.”
Demikian juga firman Allah s.w.t yang bermaksud:
“Serulah
ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan
nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau
serukan itu) dengan cara yang lebih baik. “Bukanlah tergolong daripada
orang mukmin yang suka mencela, mengutuk dan mengeji. Dan bukan pula
mereka yang berlidah kotor.” (an-Nahl: 25)
Daripada
ayat-ayat al-Quran serta beberapa hadis yang dipaparkan jelas
membuktikan bahawa Islam melarang umatnya mencarut dan memaki hamun
sesama Muslim.
Ini
kerana kerja-kerja mencarut adalah kegiatan dan perbuatan syaitan dan
kenyataan yang mengatakan bahawa Islam tidak melarang umatnya mencarut
adalah kenyataan beserta syaitan dan tidak benar. Mohon perlindungan
Allah s.w.t daripada sifat yang buruk.
Kerja Kosong Part Time 2015/2016
Teknik Kuruskan Badan Cepat Tanpa Berlapar
Tips Panduan dekorasi rumah! Klik sini je!
Teknik Kuruskan Badan Cepat Tanpa Berlapar
Tips Panduan dekorasi rumah! Klik sini je!
Salam… Isu kali ini cik tom nak
ceritakan mengenai ragam blogger yang suka mencarut, memaki-hamun,
mengeluarkan kata-kata kesat di dalam entry blog sendiri mahupun di
dalam komen blog
orang lain. Best sangat ke mencarut ni? Apa hukum mencarut? Buat tambah
dosa je mencarut ni bukan dapat faedah lain pun. Baru-baru ini, entry
blog cik tom ada terima 3 komen berunsurkan maki hamun dan mencarut dari
seorang blogger perempuan. Masih muda dan bersekolah lagi pulak tue.
Tak tahulah apa motif budak tue komen entry blog
cik tom macam tue sekali sedangkan cik tom tak kenal pula siapa
gerangan diri dia sebenar. Siap bagi link blog dia. Memang berani budak
ni tapi cik tom tak nak la bagi trafik free kat budak ni. Lagipun memang
blog budak perempuan ni teruk. Semua entry blognya penuh dengan emo,
memaki-hamun, menyumpah dan kata-kata kesat kat kawan sekolah dia.
Mencarut merujuk kepada perbuatan maki-memaki ataupun pengeluaran kata-kata kesat. Mencarut adalah kelakuan yang tidak membawa sebarang faedah. Perbuatan ini bukan sahaja membazir masa, malah mampu menjejaskan mentaliti pengamalnya. Selain itu perbuatan mencarut akan mengurangkan rasa hormat orang ramai terhadap diri seseorang. Seseorang itu dianggap kurang beradab, dan mempunyai mentaliti yang kurang matang.
**************************
Sabda Rasulullah saw bermaksud: “Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka hendaklah dia berkata yang baik atau dia diam.” – (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).
Sebab itu apabila ingin bercakap elok berhati-hati agar tidak terlajak kata sehingga sukar untuk ditarik balik. “Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata badan binasa“.
Untuk mengelak diri terperangkap dengan
fitnah mulut, dalam banyak keadaan adalah lebih baik berdiam
diri. Bahkan jangan sekali-kali bersama-sama orang yang sering
mengucapkan perkataan buruk kerana ditakuti ia akan berjangkit. Ingatan
itu dinyatakan dalam firman Allah bermaksud: “Dan kami dulu (di dunia) selalu mengambil bahagian memperkatakan perkara yang salah, bersama-sama orang yang memperkatakannya.” – (Surah al-Muddasir, ayat 45)
Imam Ghazali ketika membicarakan mengenai dosa lidah boleh membinasakan seseorang dalam kitabnya Ehya’ ulum al- Din menyebut:
“Antara dosa lidah ialah: Menuturkan
kata-kata yang keji (al-fuhsy), memaki (al-sab), dan menggunakan bahasa
yang lucah (bazaah al-lisan). Perkara-perkara di atas adalah tercela,
dilarang dan sumbernya adalah daripada sifat keji dan tercela.”
Imam Ghazali seterusnya membawa beberapa
Hadis yang melarang umat Islam melakukan perbuatan-perbuatan yang keji
itu. Antaranya Hadis-Hadis berikut yang bermaksud: “Hendaklah
kamu menjauhkan diri daripada menutur kata-kata yang keji, kerana Allah
tidak suka kata-kata yang keji dan perbuatan menyebarkan kekejian” (al-Hakim dan Ibnu Hibban); “Kata-kata
yang lucah dan perbuatan mendedahkan perkara yang tidak harus
didedahkan itu adalah dua cabang daripada sifat-sifat munafik” (al-Tirmizi).
Setelah menyebut Hadis-Hadis diatas,
Imam Ghazali mengulas : “Itulah hadis-hadis yang mencela percakapan yang
keji (alfuhsy). Adapun takrif dan hakikatnya ialah: mengungkapkan
perkara yang kotor dengan ungkapan yang terang. Kebanyakkannya berlaku
pada perkataan yang menyatakan hubungan kelamin dan perkara yang
berkaitan dengannya (seperti alat-alat kelamin). Kerana menjadi
kebiasaan bagi orang-orang yang rosak akhlaknya menggunakan ungkapan
yang nyata dan keji pada perkara-perkara tersebut.
Tetapi orang-orang yang soleh mengelak
daripada menyebut perkara-perkara tersebut secara terang, sebaliknya
mereka menyatakannya dalam bentuk kiasan dengan menyebut perkataan yang
hampir dan berkaitan dengannya. Terdapat perkataan lucah yang dianggap
keji menyebutnya, yang mana kebanyakkannya digunakan untuk memaki dan
menghina.” (Rujukan; al- Gha’zali, al- Ehya, jld. 3).
**************************
Sesungguhnya tutur kata baik diumpamakan mutiara kata
yang disukai oleh orang ramai. Kata-kata yang baik meletakkan penutur
sebagai orang disenangi dan dicontohi kata-kata itu untuk kebaikan.
Manakala perkataan tidak baik
dikeluarkan dari mulut tidak ubah nilainya seperti najis. Tentunya orang
waras tidak akan menyukai najis. Najis dikaitkan dengan segala tidak
baik dan hina. Jadi, begitulah pandangan yang sesuai kepada mereka yang
menuturkan sesuatu perkataan tidak baik.
Kita sendiri yang membuat pilihan sama ada nak mengeluarkan kata-kata bak mutiara
atau sebusuk najis. So, kita boleh fikir sendiri nak jadi orang baik ke
atau sebaliknya. Rasanya semua orang dikurniakan otak dan akal yang
waras. Gunalah sebaiknya dan jadilah manusia serta blogger yang
berhemah. Budi bahasa budaya kita.
Kerja Kosong Part Time 2015/2016
Teknik Kuruskan Badan Cepat Tanpa Berlapar
Tips Panduan dekorasi rumah! Klik sini je!
Teknik Kuruskan Badan Cepat Tanpa Berlapar
Tips Panduan dekorasi rumah! Klik sini je!
Salam… Isu kali ini cik tom nak
ceritakan mengenai ragam blogger yang suka mencarut, memaki-hamun,
mengeluarkan kata-kata kesat di dalam entry blog sendiri mahupun di
dalam komen blog
orang lain. Best sangat ke mencarut ni? Apa hukum mencarut? Buat tambah
dosa je mencarut ni bukan dapat faedah lain pun. Baru-baru ini, entry
blog cik tom ada terima 3 komen berunsurkan maki hamun dan mencarut dari
seorang blogger perempuan. Masih muda dan bersekolah lagi pulak tue.
Tak tahulah apa motif budak tue komen entry blog
cik tom macam tue sekali sedangkan cik tom tak kenal pula siapa
gerangan diri dia sebenar. Siap bagi link blog dia. Memang berani budak
ni tapi cik tom tak nak la bagi trafik free kat budak ni. Lagipun memang
blog budak perempuan ni teruk. Semua entry blognya penuh dengan emo,
memaki-hamun, menyumpah dan kata-kata kesat kat kawan sekolah dia.
Mencarut merujuk kepada perbuatan maki-memaki ataupun pengeluaran kata-kata kesat. Mencarut adalah kelakuan yang tidak membawa sebarang faedah. Perbuatan ini bukan sahaja membazir masa, malah mampu menjejaskan mentaliti pengamalnya. Selain itu perbuatan mencarut akan mengurangkan rasa hormat orang ramai terhadap diri seseorang. Seseorang itu dianggap kurang beradab, dan mempunyai mentaliti yang kurang matang.
**************************
Sabda Rasulullah saw bermaksud: “Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka hendaklah dia berkata yang baik atau dia diam.” – (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).
Sebab itu apabila ingin bercakap elok berhati-hati agar tidak terlajak kata sehingga sukar untuk ditarik balik. “Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata badan binasa“.
Untuk mengelak diri terperangkap dengan
fitnah mulut, dalam banyak keadaan adalah lebih baik berdiam
diri. Bahkan jangan sekali-kali bersama-sama orang yang sering
mengucapkan perkataan buruk kerana ditakuti ia akan berjangkit. Ingatan
itu dinyatakan dalam firman Allah bermaksud: “Dan kami dulu (di dunia) selalu mengambil bahagian memperkatakan perkara yang salah, bersama-sama orang yang memperkatakannya.” – (Surah al-Muddasir, ayat 45)
Imam Ghazali ketika membicarakan mengenai dosa lidah boleh membinasakan seseorang dalam kitabnya Ehya’ ulum al- Din menyebut:
“Antara dosa lidah ialah: Menuturkan
kata-kata yang keji (al-fuhsy), memaki (al-sab), dan menggunakan bahasa
yang lucah (bazaah al-lisan). Perkara-perkara di atas adalah tercela,
dilarang dan sumbernya adalah daripada sifat keji dan tercela.”
Imam Ghazali seterusnya membawa beberapa
Hadis yang melarang umat Islam melakukan perbuatan-perbuatan yang keji
itu. Antaranya Hadis-Hadis berikut yang bermaksud: “Hendaklah
kamu menjauhkan diri daripada menutur kata-kata yang keji, kerana Allah
tidak suka kata-kata yang keji dan perbuatan menyebarkan kekejian” (al-Hakim dan Ibnu Hibban); “Kata-kata
yang lucah dan perbuatan mendedahkan perkara yang tidak harus
didedahkan itu adalah dua cabang daripada sifat-sifat munafik” (al-Tirmizi).
Setelah menyebut Hadis-Hadis diatas,
Imam Ghazali mengulas : “Itulah hadis-hadis yang mencela percakapan yang
keji (alfuhsy). Adapun takrif dan hakikatnya ialah: mengungkapkan
perkara yang kotor dengan ungkapan yang terang. Kebanyakkannya berlaku
pada perkataan yang menyatakan hubungan kelamin dan perkara yang
berkaitan dengannya (seperti alat-alat kelamin). Kerana menjadi
kebiasaan bagi orang-orang yang rosak akhlaknya menggunakan ungkapan
yang nyata dan keji pada perkara-perkara tersebut.
Tetapi orang-orang yang soleh mengelak
daripada menyebut perkara-perkara tersebut secara terang, sebaliknya
mereka menyatakannya dalam bentuk kiasan dengan menyebut perkataan yang
hampir dan berkaitan dengannya. Terdapat perkataan lucah yang dianggap
keji menyebutnya, yang mana kebanyakkannya digunakan untuk memaki dan
menghina.” (Rujukan; al- Gha’zali, al- Ehya, jld. 3).
**************************
Sesungguhnya tutur kata baik diumpamakan mutiara kata
yang disukai oleh orang ramai. Kata-kata yang baik meletakkan penutur
sebagai orang disenangi dan dicontohi kata-kata itu untuk kebaikan.
Manakala perkataan tidak baik
dikeluarkan dari mulut tidak ubah nilainya seperti najis. Tentunya orang
waras tidak akan menyukai najis. Najis dikaitkan dengan segala tidak
baik dan hina. Jadi, begitulah pandangan yang sesuai kepada mereka yang
menuturkan sesuatu perkataan tidak baik.
Kita sendiri yang membuat pilihan sama ada nak mengeluarkan kata-kata bak mutiara
atau sebusuk najis. So, kita boleh fikir sendiri nak jadi orang baik ke
atau sebaliknya. Rasanya semua orang dikurniakan otak dan akal yang
waras. Gunalah sebaiknya dan jadilah manusia serta blogger yang
berhemah. Budi bahasa budaya kita.
No comments:
Post a Comment